Pillangó csoport
Óvodapedagógusok:
Elsässer Dóra
Kőhalminé Mitukh Mónika
Asszisztens:
Dajka:
Mészáros Gyöngyi
Pillangó csoport (Fácán I óvodaegység) bemutatkozása:
Pillangó nénik: Kőhalminé Mitukh Mónika, Elsässer Dóra óvodapedagógusok , és Mészáros Gyöngyi dajka
A helyi program, az „Óvodai nevelés játékkal, mesével” (Lásd: dokumentumok) alapján tervezzük tevékenységeinket. A csoport arculatához, továbbá hozzá tartozik a nagy fokú rugalmasság, ami abban nyilvánul meg, hogy a hozzánk járó gyermekek saját ötleteit, eszköztárát is beépítjük aktuális témáinkba. Természetesen a legfontosabb szerepet a szabad játék tevékenység kapja, melyben sokszor használunk saját magunk által, a gyerekekkel együtt készített eszközöket (pl,: asztal társasjáték,-autópálya). A külső világ tevékeny megismeréséhez behozhatják az otthoni könyveiket (pl. madarakról, autókról, stb.), eszközeiket (pl. földgömb, fényképek), meghallgatjuk egymás tapasztalatait, történeteit, így nem csak a pedagógus válik példává, hanem a társak egymás közti interakcióit is erősítjük. Ezt általában „állomások” szervezésével oldjuk meg, ahol mikrocsoportokban (két-, vagy három felé osztva a gyerekeket) dolgozunk fel egy-egy témát. A mikrocsoportokban kooperatív munka folyik, ezért figyelünk a különböző képességszintek vegyes megjelenésére. A külsővilág megismerése adja a tervezetünk törzsét, azonban a többi tevékenység komplex megvalósítására is nagy hangsúlyt fektetünk. Megjelenik nálunk is a mindennapi mozgás, melynek tervezését, az adott gyermekcsoportra szabását segítik szemléletformáló végzettségeink (komplex mozgás terápia, konduktív nevelés); a mindennapi mese, melyben több napon keresztül, különböző féleképpen dolgozunk fel egy-egy mesét (papírszínház, bábjáték, árnyszínház, mesepárna, dramatikus játék, olykor a gyerekek improvizációs képességeire építve). A vizuális nevelés is nagy hangsúlyt kap. Nyitottak vagyunk az új technikák alkalmazására, az újrahasznosításra, mellyel a gyermekek ízlését és környezettudatosságát is próbáljuk formálni. Az ének-zene…
…igen, ebben tér el leginkább a csoportunk talán a többitől, hiszen az énekes játékok mellett, az énekek direkt tanulását nálunk felváltja a hívóénekek alkalmazása rendgyakorlatok alkalmával. Kihasználjuk a dalolás beszédre gyakorolt jótékony hatásait (beszédindítás, szövegértés, szókincs bővítés), miközben oldjuk a gyermekek esetleges feszültségét. Általánosságban elmondható, hogy törekszünk a dicséreten alapuló, következetes, folyamatos visszajelzéseket adó nevelésre, és azt alkalmazzuk mindennapjainkban.
Csoportunkban ezen kívül jellemző az önállóság és a probléma megoldás kialakítása, fejlesztése. Mottónk, hogy mindenben benne rejlik a tanulás lehetősége. Ezért nálunk a gyermekek maguk, terítenek, a tízórai és az uzsonna svédasztalos rendszerben működik (mindenki csak azt tesz rá a szendvicsére, amit akar; ez segítségére van a szelektív étkezőknek), első sorban a naposok segítenek társaiknak, de mi koordinálunk, segítünk, ha kell. Hagy éljünk egy példával: A Pillangósok tudják, hogyha eltörik egy pohár, nincs „világ vége”. Megtanulják, mi olyankor a teendő: 1. megtanulnak szépen kérni (… néni, kérlek feltakarítanád?); 2. fejlődik a probléma megoldásuk (vesznek maguknak új poharat, hisz tudják, mit hol találnak); nő az önbizalmuk (nincs mindenhez szükségük külső segítségre, de csak azt várjuk el tőlük, amit az egyéni képességeik szerint képesek teljesíteni).
Szeretettel várjuk leendő kiscsoportosainkat! Pillangó nénik