Óvodánk története
A gödi óvodáztatás kezdete 1946 júniusára datálható. Ekkor avatták fel az új állami napközi otthonos óvodát az ismert, és felújított "DÉLIBÁB" villában. A villa eredetileg a Bodendorfer házaspár tulajdona volt, és miután gyermekük nem született, a fiatalságot szívesen látták vendégül. Később a Délibáb villa zenészek, művészek, irodalmárok kedvelt találkozóhelye lett.
A háború alatti megszállás borzasztó pusztítást végzett az épületben és annak kertjében is, ami a házaspárt annyira megviselte, hogy többet nem jöttek Gödre. Az emberek összefogása által aztán 1946-ban megújult az épület, és 1958-ig óvodaként funkcionált tovább.
Ezt követően az óvoda egy polgári épületbe a Pesti útra költözött és ott is maradt 1996-ig, amikor aztán a gyerekesereg egy új helyre, a Jávorka úti "Hétszínvilág óvodaegységbe" került át, amely a mai napig a Kastély Óvoda kihelyezett telephelye.
Alsógödön a Duna partján van a Kastély Óvoda, ami egykor a "SÍVÓ" villa volt. Az épület az 1930-as években épült egy bankárcsalád tulajdonaként. A háború alatt orosz parancsnoki rezidenciává alakítátták át, ma a Gödi Kastély Óvoda központi épülete.
A Fácán óvodaegységünk a Rákóczi úton kapott helyet. Az eredeti épület 1876-ban épült étterem és szállodaként, elsősorban a Kincsem kanca kedvéért idelátogató újságírók számára. Funkcióját tekintve később volt kisvendéglő, de helyet adott a gödi sportkör tevékenységeinek is, ezt követően pedig a Szociális foglalkoztatás helye lett.
2010-ben a városi Önkormányzat jelentős hozzájárulásával, és egy nyertes Uniós pályázat által, a korábbi építészeti jelleg megtartása mellett megkezdődött az épület rekonstrukciója. Az igényes felújítást, átépítést követően az épület egy minden igényt kielégítő óvodaként működik 2011 ősze óta.
A Gödi Kastély Óvodához 4 épületegység tartozik:
a Kastély épület a Duna-parthoz közeli Béke úton,
a "Hétszínvilág" óvodaegység a Jávorka úton,
a Fácán épület a Rákóczi úton a Gödi vasútállomás mellett
a Mesevár Óvodaegység a Rákóczi úti bölcsöde mellett található.
Intézményünkben összesen 17 óvodai csoport működik, melyekben a gyermekek nevelését felkészült óvodapedagógusok, 1 fő gyógypedagógus, 1 fő fejlesztő pedagógus, 1 fő pszichológus, valamint képzett asszisztensek, és dajkák végzik. Munkájuk során a megértő, együtt érző, elfogadó nevelői légkör a cél. Csoportjaink összetételére a tiszta és a vegyes életkor jellemző. A "Játékkal-mesével" nevelő pedagógiai programunk során, a családi nevelés kiegészítőjeként biztosítjuk, és kiemelt helyen kezeljük a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatását, az egészséges életmódra nevelést, az elfogadást, az integrált nevelés lehetőségét, valamint a kompetencia alapú- innovatív pedagógiai törekvéseket is.
Speciális feladatként kezdtük 2011-ben a „Fácán” óvodaegységünkben az integrált óvodai nevelést, mely mára már minden épületegységünkben a profilunkhoz tartozik. Programunk célja, a sajátos nevelési igényű és a hátrányos helyzetű gyermekek eltérő szociális és gazdasági hátteréből adódó esélykülönbségeinek csökkentése. Az integrációs óvodai neveléshez szükséges módszertan elsajátításával, a tárgyi feltételek, az egyenlő hozzáférés biztosításával javul ezeknek a gyermekek az óvodai sikerélménye. Integratív óvodai nevelésünk sikere függ a másságot elfogadó környezettől, a fejlesztési lehetőségek-szolgáltatások biztosításától, valamint a megfelelő kompetenciákkal, elfogadó attitűddel rendelkező pedagógusok személyétől is. 2014 őszétől a legnagyobbaknak indult az „Iskolára felkészítő” Pitypang csoport, majd 2024-től a Csiga csoport is.
A felkészítő csoportok indításának indokai:
Óvodai nevelésünkben több éve tapasztaljuk, hogy nem jó megoldás az, ha a további egy évig óvodában maradó, részképességbeli elmaradást mutató gyerekek, magas létszámú óvodai csoportokban vannak ellátva. Ezért olyan körülményeket kívántunk teremteni, hogy felzárkóztatásukat intenzív egyéni fejlesztéssel segítsük. Ezt valósítjuk meg számukra a két iskolára felkészítő csoportunkban. Elképzelésünkről tájékoztattuk a fenntartót, kikértük a pszichológus véleményét is, akik üdvözölték, és minden tekintetben jónak tartották kezdeményezésünket. Az iskolára felkészítő csoportok legfontosabb feladata, hogy fejlesztési lehetőséget adjanak a zökkenőmentes iskolakezdésre.
Óvodánk 2011-ben elnyerte a „Madárbarát” óvoda címet, mely hozzájárult környezet és természetvédő szemléletünkhöz, környezettudatos nevelésünk elveihez. TÁMOP 3.1.4-09/1-2009-0006 „Kompetencia alapú oktatás” Fenntartó Önkormányzatunk 2010-ben nyert támogatást a fenti pályázaton. A bevezetés még abban az évben megtörtént, folyamatkövetése pedig jelenleg is zajlik. A projekt célja, hogy megújult nevelőmunka által a tanulás, a készség és képesség fejlesztés hatékony legyen, a gyerekek sikeresen kezdjék az iskolát, problémamentes legyen az óvoda-iskola átmenet. Alkalmazásával megalapozzuk az iskolai tanuláshoz szükséges alapkompetenciákat.
A gyógypedagógus bemutatkozása
Intézményünk három tagóvodát foglal magába: a Kastély Óvodaegységet, a Hétszínvilág Óvodaegységet és a Fácán Óvodaegységet. Munkánkat az vezérli, hogy a gyermekeket elfogadjuk olyannak, amilyenek. Empátiával, toleranciával forduljunk feléjük, az érzelmi biztonságot megteremtve. A nevelőmunkát a gyermekek egyéni képességeihez, érdeklődéséhez és fejlődési üteméhez igazítjuk. Fontos ezen kívül, hogy tapasztalatokra, élményekre épülő ismeretszerzést biztosítsunk.
Szinay Lilla vagyok, szomatopedagógus és tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógus. A szomatopedagógia a mozgássérültek fejlesztését jelenti röviden, a tanulásban akadályozottak pedagógiája pedig az enyhén értelmi fogyatékos kisgyermekek fejlesztését jelenti. Munkám főképp a Fácán Óvodaegységben folyik, hiszen ez az integráló intézményünk, itt találhatóak a sajátos nevelési igényű gyermekek. A fő feladatom a velük való foglalkozás.
Minden olyan sajátos nevelési igényű kisgyermek jár hozzám, akinek a szakértői véleményében a mozgásfejlesztés, gyógypedagógiai, értelmi képességek fejlesztése van megjelölve. Ebből áll a munkám törzs része.
Az óráim a következőképpen épülnek fel: havonta állítok össze egy mozgásos körfeladatot, amit egész hónapban gyakorlunk. Ezeket a feladatokat hétről hétre nehezítem vagy módosítom, ha szükséges. A mozgásfeladatokat kognitív pihenőfeladatokkal egészítem ki. Ezek az érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet és gondolkodás fejlesztéséből állnak. Az a tapasztalatom, hogy a gyermekek mind a mozgásos és mind a kognitív feladatokat nagyon élvezik. Ezek a fejlesztések általában egyéni vagy két fős csoportokban valósulnak meg.
Ezen kívül az óvoda logopédusával tartunk heti kétszer egy logo-mozgó csoport nevű foglalkozást, amibe azok a három éves kisgyermekek kerülhetnek be, akik már jártak fejlesztésre és továbbra is javasolt nekik, vagy akiket kiszűrünk már itt az óvodában a mozgás és a beszéd területein. Erre a foglalkozásra is havi edzésterv készül, ami kiegészül kognitív és beszédfejlesztő feladatokkal.
2019 óta állatasszisztált terápiát, kutyás foglalkozást is vezetek az óvodában. Ez egy 10 alkalmas terápia évente, ahol a fő cél a mozgásfejlesztés és a kutyán keresztül a szociális képességek fejlesztése. Nagyon motiváló és sikeres szokott lenni a gyermekek körében. A hozzám járó gyermekekből választom ki azokat, akiknek a legjobban szükségük van arra, hogy előre tudjanak lépni ezeken a területeken.
Szinay Lilla, a Gödi Kastély Óvoda gyógypedagógusa
A fejlesztőpedagógus bemutatkozása
2011-ben csatlakoztam a Kastély Központi Óvoda tantestületéhez. Óvodánkban hangsúlyt fektetünk a gyerekek képességeinek, egyéni fejlettségének megfigyelésére, mérésére, hogy megfelelő fejlesztésben részesülhessenek, lemaradás esetén időben segítséget kaphassanak.
Törekszünk az együttműködésre szülő-pedagógus között, illetve, ha szükséges, külsős szakemberek bevonására, mert a gyermekek fejlődését tartjuk elsődlegesen szem előtt.
Fejlesztő pedagógusként a prevenció és a korrekció tartozik elsődleges feladataim közé, valamint a munkám részét képezi a tanácsadás mind a szülők, mind a kollégák számára, a fejlesztő munkaközösség összefogása, szakmai napok szervezése, az iskolai készültségek feltérképezése DIFER szűrés által. Az értékelés után – csoportonként, az óvónőket tájékoztatom az eredményekről. Megbeszéljük, hogy melyek azok a fejlesztendő területek, melyek az egész csoportot érintik, gyerekenként, pedig kinek, milyen megsegítésre van szüksége.
Alkalmanként részt veszek a csoportfoglalkozásokon megfigyelőként, hogy aztán az óvónőkkel közösen találjunk megoldásokat a felmerülő nehézségekre.
A fejlesztő munkaközösség keretein belül az óvodai pszichológussal, a gyógypedagógussal, valamint a logopédussal közösen a gyermekek fejlődését figyelemmel kísérjük, folyamatosan egyeztetünk, hogy kinek, milyen támogatásra van szüksége.
Szakmai ismereteimet igyekszem bővíteni, tudásomat mélyíteni. Rendszeresen részt veszek szakmai továbbképzéseken, előadásokon, konzultációkon, melyek a tevékenységem segíthetik.
Munkámmal szeretném hozzásegíteni a gyerekeket az iskolára való alkalmasságra.
Célom: időben észrevenni a gyerekek képesség- és készségbeli hiányosságait, szakszerűen korrigálni azokat, hogy boldog, kreatív, alkotó felnőttekké válhassanak.
Fülöpné Apáthy Erika, a Gödi Kastély Óvoda fejlesztőpedagógusa