Iskolaérettség

Az iskolaérettség fontos kérdései

Amikor a szülők már túl vannak az óvodakezdés „megpróbáltatásain”, kezdenek rendszerben működni, végre a gyerkőc sem beteg minden hónapban kétszer, máris új kérdések vetődnek fel: 

  • Vajon iskolaérett –e a gyerek?
  • Menjen vagy maradjon az oviban?
  • Melyik suli lenne számára a legjobb?

Ezen kérdések mindegyikére nehéz olyan választ adni, ami prognosztizálja a biztos iskolai eredményességet, mégis teszek egy kísérletet, hogy ebben a fontos témában segítségükre legyek.

 

Először is néhány tény: 

-ha egy kisgyermek betölti a hatodik életévét, az NEM jelenti automatikusan, hogy iskolaérett.

- Az iskolaérettség NEM egyenlő az „okossággal”.

- A fizikai állapot igenis fontos az iskolakezdéshez!

- Nem lesz egyetlen gyermek sem hátrányban ha később kezd, de hátrányt jelent számára ha „visszatartják” akkor is, ha egyébként ő már megérett a feladatokra.

 

Az iskolaérettség egy nagyon összetett fogalom. Magában foglalja a gyermek egész személyiségének a fejlettségét, a fizikai-, pszichés- és szociális alkalmasságot. Ha valamely terület fejletlen, akkor érdemes megfontolni a fejlesztés lehetősége mellett az évhalasztást. 

Hiszek abban, hogy a szülőnél senki sem ismeri jobban a gyermekét! Az érettség megállapításához azonban hasznos az óvodapedagógusokkal, fejlesztőpedagógussal esetenként a pszichológussal egyeztetni, mivel a közösségben és „szakmai” szemmel merőben új tapasztalatokat és információkat nyerhetnek a gyermekükről. 

A szakemberek az alábbi tényezőket mérlegelik, mikor javaslatot tesznek az iskolakezdés alaposabb vizsgálatára:

Fizikai alkalmasság: Az iskolakezdésig be kell következnie egy úgynevezett fejlődési ugrásnak. Ez a testméret „hirtelen” növekedésére is vonatkozik. Ideális ha a gyermek eléri a 120-130 cm-t és a 20 kg feletti testsúlyt. A fogváltás megkezdése az idegrendszer éréséről is egy visszajelzés, valamint az ülő- és állóképességről is árulkodik (csontosodás megkezdődése). Az elemi mozgások összerendezettsége (kúszás, mászás, lábujjhegyen járás, szökdelés páros-váltott lábon, fejemelés háton –hason stb) is szintén az idegrendszeri érettség egyik mérője, ahogyan a nagy- és finommozgások harmóniája is. Egy érett gyerek már a „helyes” ceruzafogásra is képes, és az is kialakult már biztosan, hogy melyik a domináns kézhasználat. A dominancia a teljes testre vonatkozik!, hiszen ha pl. a kéz és a lábhasználat ellentétes oldali, az a számolási készség gyengeségével járhat együtt. A jól működő látás és hallás hiánya szintén tanulási nehézséget eredményezhet (látótérkiesés, keresztezett szem- és füldominancia, lassú beszédhallás…). Hosszú még a lista, de ezekből is jól kitűnik, hogy az organikus háttér az egyik fő alapja annak, hogy a gyermek kudarcoktól mentesen kezdhesse a sulit.

Pszichés alkalmasság: Az iskolaérett kisgyereket érdekli a suli és a tanulás. A játékaiban rendszeresen megjelenik, nagyon igényli a FELADATot. A rá bízott feladatokban kitartás jellemzi, motiválja őt a feladat leküzdése feletti öröm és büszkeség, ami akkor is hajtóerő számára, ha közben nehézségeket kell megoldania. Ez eredményezi a kudarctűrő-képesség fejlettségét is, ugyanis van/lesz olyan, ami nem sikerül vagy nem elsőre sikerül. Fontos, hogy megtapasztalja, tudja, hogy hibázhat, de ez nem szegje kedvét! Elengedhetetlen képesség a türelem. Ez néha nekünk, felnőtteknek is komoly kihívás, de éppen ezért tudjuk, mennyire fontos a mindennapi életben. A szabálytudat szintén fontos tényező az iskolai létben, a világos keretek és a következetesség ezt (is) támogatja.

A társaihoz való alkalmazkodás, az együttműködés képessége jó esetben az ovis évek végére kialakul. A közösségben elfoglalt szerepe és a társas együttlétben megélt élmények erősen befolyásolják az iskolai teljesítményt. Baráti kapcsolatok híján a gyermekünk magányossá, szomorúvá válik, esetleg indulatossá vagy az „osztály bohócává” válhat. 

Mindezek után pedig természetesen az sem mindegy, hogy milyen kognitív készségekkel bír a csemete. A Kognitív érettség legfőbb elemei a

  • problémamegoldó gondolkodás : az önálló munka alapfeltétele. Ha túlzottan „védik” vagy túlóvják a gyermeket, esetleg nincs otthon rá szabott feladat, akkor gyakran nehézséget jelent a helyzetek értékelése, a döntés, a több megoldás keresése.
  • Beszédkészség: Jó, ha egy képről vagy témáról tud mondani néhány összefüggő mondatot. A megfelelően fejlett beszéd alapozza meg az írott beszéd kialakulását. Ennek fejlesztése is láthatatlan módon a családban történik, hiszen a gyermek véleményét meghallgatjuk, mesélünk, „partneri” beszélgetést folytatunk.
  • Általános tájékozottság:  fentiekből adódik. A családban és az óvodában megszerzett ismeretek birtokában tájékozott a gyerek a közvetlen környezetével kapcsolatban (család, lakhely, évszakok, napszakok stb.). Az új ismereteket nem tudják elhelyezni egy hiányos fogalmi rendszerben!
  • Emlékezet: Az emlékezetnek több összetevője szükséges az eredményes tanuláshoz, felidézéshez (vizuális, mechanikus, késleltetett, auditív, hosszú távú, ritmusos …). Ezek mindegyike a játék és tapasztalás során alakul és fejlődik.
  • Figyelem: talán az egyik legnagyobb próbatétel egy kisember számára. 20 percig fenntartani az érdeklődést nagyon nehéz, de szükséges. A tanórák pedig a legtöbb iskolában még mindig 45 percig tartanak, sőt kisebb megszakítások mellett is 4x-5x 45 percről beszélünk. És akkor még nem ejtettünk szót a házi feladatokról és a délutáni elfoglaltságokról. Ezek mindegyikén fegyelmezett magatartást, csillogó szemeket és töretlen figyelmet szoktak elvárni.
  • A többiről csak említést teszek: térérzékelés, téri tájékozódás, vizuális megfigyelőképesség, reprodukáló képesség térben és síkban, soralkotási képesség, Gestalt látás (rész-egész), iránykövetés képessége, szem-kéz koordináció, alak-háttér biztos megkülönböztetése, átfordítási képesség, anyanyelvi érettség, elemi gondolkodási műveletek, analizálás-szintetizálás…

 

Ugye milyen nehéz iskolaérettnek lenni?

 

Én mégis arra biztatom Önöket, hogy ne aggódjanak! Előbb-utóbb minden gyerek megérik az iskolára! Azonban minden gyerek érzi azt, ha anya és/vagy apa félelmekkel telve beszél az iskoláról, esetleg túlzásokba esnek a „felkészítéssel”. Az óvodás évek középpontjába a játéknak KELL állni, az alsó tagozatban a játékosságon keresztül lesznek képesek elképesztő mennyiségű ismeret elsajátítására. Az iskolakezdéssel kapcsolatos döntés és természetesen az ezzel együtt járó felelősség a szülőké, DE nincsenek egyedül, kérhetnek segítséget! Egyeztessenek az óvodapedagógusokkal, fejlesztőpedagógusunkkal, de engem is kereshetnek bizalommal.

 

                                                                                                     Valu Tünde- óvodapszichológus

 

Az alábbi – tájékozódó jellegű - kérdéssor megválaszolása segítségükre lehet abban, hogy reális képet kapjanak gyermekük fejlettségéről:

 

  1. Eléri –e a gyermekem a 120-130 cm-t?
  2. Elindult már fogváltás?
  3. Tud cipőt kötni?
  4. Rendelkezik helyes ceruzafogással?
  5. Nem okoz neki gondot a helyesen kivitelezett: kúszás, mászás, lábujjon- sarkon- talpélen járás, szökdelés páros- és egy lábon?
  6. Milyen az egyensúlyérzéke? Képes a vonalon biztosan járni? Tálcával „pincéreset” játszani?
  7. Ismeri, meg tudja nevezni, mutatni a testrészeit?
  8. Rendelkezik kialakult dominanciákkal?
  9. Szemtorna során a fej elmozdulása nélkül képes kivitelezni a feladatot?
  10. El tudja különíteni a jobb és bal irányokat?
  11. Helyesen tudja használni a névutókat?( alatt, fölött, mellett, mögött…)
  12. Képes mozdulatokat, mozdulatsort leutánozni?
  13. Képes alakokokat térben (építés) és síkban (rajz) leutánozni?
  14. Képes mintát, sormintát követni?
  15. Megfelelő a szem-kéz koordinációja (sikeresen tud célba dobni)?
  16. Biztosan képes megkülönböztetni az alakot a háttértől? Egymásra rajzolt tárgyakat meg tud nevezni, vagy meg tudja különböztetni egy képen mi van előrébb és mi hátrébb?
  17. Képes szortírozásra akár több szempont figyelembevételével?
  18. Az azonosságon túl képes a különbözőségek megtalálására?
  19. Különböző hangokat, hangzásokat képes megkülönböztetni?
  20. Egy képen képes megtalálni apró részleteket? (rész-egész viszony)
  21. Amit szétszedett, azt képes össze is rakni?
  22. Képes arra, hogy az egyik érzékszerven nyert információt másik csatornára fordítsa? Pl a hallott mese illusztrációja, a pontos részletek megjelenítésével.
  23. Képes arra, hogy érzelmeit árnyaltan fejezze ki?
  24. Képes arra, hogy meghallgasson másokat?
  25. Tud várakozni? Türelmes?
  26. Igényli a kortárs kapcsolatokat? Tud együttműködni másokkal?
  27. Konfliktusainak megoldását megpróbálja egyedül?
  28. Milyen szinten áll az önellátásban? Tud öltözni, vetkőzni, mosdót használni helyesen, tisztán, étkezni?
  29. Kudarc esetén újra próbálkozik?
  30. Érzelmeit adekvát módon fejezi ki? Az érzelemkifejezés és annak intenzitása helyhez, helyzethez illeszkedik?