Csiga csoport

Óvodapedagógusok: 

Zikva-Bőgér Patrícia

Asszisztens:

Farkasné Pécsi Ramóna

Dajka

Godáné Bagi Mariann

Házy-Nagy Henriett

 

Csiga csoport bemutatkozása:

Göd városa az agglomeráció egy kedvelt kertvárosa a csodálatos Duna szomszédságában. Az elmúlt évek alatt sokan költöztek ide Budapestről, hiszen a fővárostól mindössze 20 km-re található a település. Göd városában működő intézményünk három tagóvodát foglal magába ebből kettő a Kastély és a  "Hétszínvilág" Óvoda egység egymáshoz közel, nyugodt, csendes környezetben találhatóak. Harmadik a Fácán óvodaegység, melyben a csiga csoport is helyett kapott közvetlenül a vasútállomás szomszédságában helyezkedik el. A Fácán óvodaegység jelenleg is nagy létszámmal, hét csoportban fogadja a gyerekeket. Óvodánkat évek óta túljelentkezés jellemzi, ezért a sikeres integráció érdekében alapvetőnek tekintjük az információk áramlását, a szakmaközi kommunikációkat, valamit a szülőkkel való szoros együttműködést. Óvodaegységünkben homogén és vegyes életkorú integrált csoportban, csoportonként két különböző típusú (a hasonló sérülésű típusok erősíthetik egymást) SNI gyermek vehető fel. Intézményünk rendelkezik tornateremmel, valamint egy jól felszerelt szertárral, ami nagyban segíti a mozgásfejlesztések zökkenőmentesebb megvalósítását.

Programunk alapján szem előtt tartjuk, hogy az életre nevelünk, miközben gondoskodunk a gyermeki szükségletek kielégítéséről. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek egy jól megélt, teljes és igazi kisgyermekkor után lépjenek a következő életszakaszba. „nem játékosan és mesésen tanítunk, hanem játszunk és mesélünk, és ennek természetes gyermeki hozadéka a kisgyermeki tudás.” Az „Óvodai nevelés játékkal, mesével című c.” adaptációját szellemisége miatt választotta az intézményünk. Az „Óvodai nevelés játékkal, mesével „- című program lényege, hogy a jó szokások és a gyermeki műveltség megalapozása a játék és a mese nyelvén valósuljanak meg. Mi, akik a csiga csoportban látunk el nevelői, oktatói feladatokat teljes mértékig azonosulni tudunk a program szellemiségével, ezért a mindennapok során könnyen hasznosítjuk az óvodai tevékenységi formák céljait, feladatait, szerepét a gyermekek személyiségfejlődésében. Fontosnak tartjuk, hogy segítségével létrejöjjön az egymásra figyelő, a játék ötleteit átadó és átvevő nevelői légkör. Csoportunkban a gyerekeket szeretet és bizalom övezi. Biztonságos, otthonos, derűs, nyugodt, légkörben tölthetik egész napjukat, hiszen tudjuk jól, hogy fejlődni, játszani, tanulni csak ilyen légkörben lehetséges. 

„Tiszteletben tartjuk, hogy a gyermek a szülőké, ezer szállal kötődnek hozzájuk, életük berendezése alapvetően az ő dolguk, kötelességük és örömük. Mi abban segítünk, hogy egyre bátrabban és önállóbban kimerészkedjenek a családi fészekből. A fészek azonban nekik kell építgetni, kibélelni és testi-lelki szempontból tisztán tartani. Mi a fészek körüljárásában, a tágabb környezet felderítésben, az abba való beilleszkedésben szolgálhatjuk a gyerekek javát.

Intézményünkben vannak hagyományőrző programok, amiket évek óta gyakorlunk a gyerekek és a szülők nagy örömére és megelégedésére. Ide tartozik a Mikulásvárás, az Adventi készülődés, a karácsonyi vásár, a farsang, a húsvét, anyák napja, gyermeknap, és a nevelési év végén az iskolába készülő gyermekek búcsúztatója. Ezeken kívül igény esetén megemlékezünk a gyermekek születésnapjáról is

A csoportról:

Csoportunk nagy empátiával fogadja a hozzánk érkező sajátos nevelésű igényű és hátrányos helyzetű gyermekeket Nevelésüket a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése irányelvei alapján vegyes csoportokban valósítjuk meg. Az épület adottságai és a felszereltsége minden tekintetben képes biztosítani a befogadó szemléletű integrált óvodai nevelést. Csoportunkban két fő óvodapedagógus látja el a gyermekek nevelését melyben egy fő szakképzett dajka és egy fő szakképzett pedagógiai asszisztens vesz részt. Az óvodapedagógusok egyhetes váltásban, napi két óra átfedési idővel dolgoznak. Pedagógiai munkánk sikeréhez nagymértékben hozzájárul óvodánk gyógypedagógusa, fejlesztőpedagógusa, logopédusa, valamint pszichológusa.

Csoportunkban jelenleg 27 vegyes korosztályú kisgyermek jár. A nemek megosztása 15 fiú és 12 lány.  A csoport életkori eloszlás szerint: 2 fő ismétlő nagycsoportos (6-7 éves), 2 fő nagycsoportos, 12 fő középső csoportos korú (4-5 éves) és 10 fő kiscsoportos korú (3-4 éves).   Ebben az évben előreláthatólag öten mennek iskolába. Pedagógiai munkánk hatékonyságát nagyban segíti, a szülőkkel való őszinte, bizalmas kapcsolat. Normál élethelyzetben a szülői értekezleteken, fogadó órákon, valamint a megvalósult családlátogatásokon elhangzottak nagymértékben megkönnyítik a haladást gyermekeink érdekében. Sajnos azonban a jelenlegi járványügyi helyzet nagymértékben hátráltatja a lehetőségét annak, hogy a kedves szülők teljes képen kaphassanak arról, milyen környezet, milyen légkör az, ahová majdan várjuk a leendő kiscsoportos gyermekeket. Ebben az időszakban különös tekintettel kell lennünk arra is, hogy a Koronavírus miatt kialakult változásokat figyelembe véve szükséges majd várnunk, fogadnunk a gyerekeket szeptemberben. Reményeink szerint addigra valamelyest realizálódik az élet, de mindenképpen nagy rugalmasságot kíván mindenkitől az, hogy gyermekük óvodába lépésekor éppen milyen járványügyi szabályozások lesznek, vagy már nem lesznek érvényben. Jelen pillanatban nehéz bármilyen kialakult helyzetről írni, hiszen semmi nem úgy működik, ahogy ezt eddig megszoktuk. Meglátjuk, hogy éppen akkor mire van igény és éppen akkor milyen lehetőségekkel tudunk majd élni. Biztosak vagyunk benne, hogy mindenki számára megtaláljuk majd a legoptimálisabb megoldást. Valószínűleg több család életében kisebb, nagyobb változásokat hozott létre a karantén időszaka, ezért nagyobb empátiával, türelemmel igyekszünk a munkánkat végezni. Az biztos azonban, hogy a közösségi élet biztonsága és nyugalma nagymértékben függ a csoport életét szabályozó szokásrendszer kialakításától. Ennek tükrében a szeptemberi időszakban az egyik legfontosabb feladatunk és célunk az lesz, hogy a már kiépített és belsővé vált szokás - és szabályrendszert felelevenítsük, átismételjük, és újra alkalmazzuk a csoportunkban. A csoportszobában igyekszünk megfelelő teret és helyet biztosítani a szabadjáték idejére is, de a csoportszoba kedvezőtlen elhelyezkedése miatt ez nem minden esetben könnyű feladat, különösen, ha teljes létszámmal működik a csoportunk. Intézményünkben nekünk van a legkisebb hasznos alapterületű csoportunk, ennek ellenére igyekeztünk jól kihasználni a csoportszobánk adottságait és kedvező játéktereket kialakítani. Tárgyi felszereltségünk jónak mondható, berendezéseinknél, játékeszközeinknél igyekeztünk szem előtt tartani a gyerekek életkori sajátosságait, igényeit. Törekszünk a jó minőségű, életkoruknak megfelelő játékok beszerzésére. Figyelmet fordítunk a játékok mennyiségére is. Ne legyen túl sok, inkább cseréljük. Nagy hangsúlyt fektetünk a mindennapos mozgás megvalósítására, hiszen ezeket a tevékenységeket már nagyon megszokták, szeretik és igénylik is az ide járó gyermekek. A tevékenységek során könnyen motiválhatóak, viszont figyelmük csak nagyon kevés ideig tartható fenn, hiszen az ebben az évben a csoport nagyobb rész még egészen pici korban van. Hamar elfáradnak és újra a szabad játékot igénylik. Nagyon odafigyelünk rá, hogy minden nap legyen mesehallgatás és szabad játékidő. A csoport összetételét tekintve igyekszünk minél rövidebb időtartamú és interaktív tevékenységeket kitalálni, hogy fenntartható legyen figyelmük és eredményes fejlesztést tudjunk végezni. A csoportunkba járó gyermekek egésze nagyon jószívű, segítőkész. Szorosabb barátságok kialakulása már fellelhető, ebből kifolyólag az összedolgozás, együttjátszás és a csapatmunka egyre jobban előtérbe kerül.

Csoportunkban közvetlen kollégáimmal azon fáradozunk, hogy melegséget árasztó légkörben, egy jól összehangolt, következetes nevelő/oktató munkával elősegítsük gyermekeink hatékony fejlődését.